Przeszukaj Wiedzodajnię

Przejdź do wyszukiwarki globalnej

Poradniki na Twój Email

Praktyczne informacje i specjalne oferty prosto na Twoją skrzynkę email.

Wpisz Email: 
 

Ostatnie Artykuły

Jak dodać pasek z informacją o ciasteczkach
 
Apptiker - czyli narzędzia dla strony www
 
Mierzymy wydajność strony internetowej
 
Mniej znane funkcje Google
 
Wielkie zmiany w Google
 

Ostatni komentarz

Subskrybuj kanał RSS

Kanał RSS

Od teraz o wszystkim co godne uwagi dowiesz się błyskawicznie.

U nas jesteś bezpieczny

website security

Ty też możesz chronić stronę i swoich Klientów. Sprawdź szczegóły.

Apptiker

Zmiany w branży e-commerce

Autor: , Data publikacji , Kategoria: e-Commerce;
Zmiany w branży e-commerce

Nowa ustawa o prawach konsumentów, która wejdzie w życie 13 czerwca 2014 r., ujednolici prawo konsumenckie we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Konsumenci uzyskają szerokie prawo do informacji w związku z zawieraniem umów, zarówno tych zawieranych w sposób tradycyjny - w lokalu przedsiębiorstwa, jak i na odległość (np. przez Internet czy telefon).

Dla sklepów internetowych zmiana przepisów oznacza dodatkowe obowiązki, które wymagają zmian w organizacji sklepu, zarówno w treściach zamieszczonych na jego stronie (np. informacja o prawie do odstąpienia od umowy), jak i zmian technicznych (m. in. zmiana wyglądu strony z podsumowaniem zamówienia czy tekstu na przycisku składającym zamówienie).

Do takich zmian dobrze jest przygotować się odpowiednio wcześnie. 

Aby ułatwić naszym Klientom dostosowanie sklepów internetowych do zmian w prawie e-commerce prezentujemy listę obejmującą treści oraz elementy funkcjonalne, które należy zweryfikować pod kątem zgodności z nową ustawą.

Pierwsza grupa czynności to zadbanie, aby na stronach sklepu znalazły się następujące informacje:

  • obszerne informacje o sprzedawcy oraz sposobie kontaktu z e-sklepem, a w szczególności nazwa i adres firmy, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej, numer wpisu do działalności gospodarczej (REGON) oraz nawy organu, który ją zarejestrował
  • dokładny opis produktów lub usług, uwzględniający sposób kontaktu z klientem (asortyment i rodzaj oferowanych produktów może powodować dodatkowe obowiązki informacyjne, np. posiadanie produktów z oznaczeniem CE)
  • dwa regulaminy sprzedaży  -  jeden dostosowany do nowych przepisów, a drugi do dotychczasowych, a w nich m. in. zawrzeć informacje na temat procedury rozpatrywania reklamacji (warto taki stan utrzymać przez okres co najmniej 2 lat, gdyż taki jest minimalny okres ochronny wynikający z przepisów)
  • w przypadku sprzedaży treści cyfrowych - dodatkowe informacje o ich funkcjonalności, technicznych środkach ich ochrony, a także interoperacyjności treści cyfrowych
  • koszty produktu lub usługi (łączna kwota z podatkiem brutto)
  • pełna informacja o kosztach dostawy (z uwzględnieniem wszystkich ewentualnych dopłat, jak. np. opłata za dostarczenie przesyłki lub usługi pocztowe), w przypadku wysyłki towaru do innych krajów należy podać koszty wysyłki do poszczególnych państw
  • pełna informacja o dostępnych metodach płatności i terminach zapłaty
  • informacja, że dostarczany towar jest wolny wad  - wdrażane przepisy nakładają na właścicieli sklepów internetowych obowiązek dostarczenia przez sprzedającego towaru wolego od wad, a także umieszczenie takiej informacji na stronie

Druga grupa modyfikacji obejmie swoim zakresem zmiany w konfiguracji oraz wyglądzie sklepu. Właściciele sklepów online będą zobowiązani do wprowadzenia zmian w celu spełnienia następujących wymogów:

  • umieszczenie informacji (na oddzielnej podstronie) o krajach dostawy i oferowanych metodach płatności; jeśli w sklepie istnieje jakiekolwiek ograniczenie obszaru dostawy, należy o tym poinformować na stronie (np. informacja w postaci: "Towary są dostarczane wyłącznie do krajów: [lista krajów]" lub "Dostawa towarów ograniczona do obszaru "Rzeczypospolitej Polskiej" ). Informacja ta powinna być wyświetlona "najpóźniej na początku zamówienia". W praktyce oznacza to, że należy ją umieścić najpóźniej w koszyku, a najlepiej na stronie informacyjnej sklepu. Informacje te muszą być łatwo dostępne, udzielone w sposób jasny i czytelny, nie mogą być napisane małą czcionką, czy też ukryte na podstronach.
  • wyrażenie zgody na pobranie opłat dodatkowych - zgodnie z wymogami nowej ustawy kupujący musi wyrazić zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza standardową cenę za produkt lub usługę (np. zaznaczając odpowiednie pole wyboru)
  • podsumowanie zamówienia (dokładny opis produktu, łączna cena za wybrane towary lub usługi wraz z wszystkimi częściami składowymi ceny oraz wszystkimi podatkami, a także wszystkie koszty wysyłki oraz koszty dodatkowe, czas trwania umowy i infomracje o sposobie i przesłankach jej wypowiedzienia) oraz zmiana nazwy przycisku potwierdzającego zamówienie na "zamówienie oznacza obowiązek zapłaty" (lub podobne sformułowanie równowazne z obowiązkiem zapłaty).

Szczegółowe omówienie zmian zarówno dla konsumentów, jaki i przedsiębiorców można znaleźć na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości.

Nowe przepisy mają spowodować ujednolicenie zasad prowadzenia e-handlu w całej Unii Europejskiej. Dotyczą one każdego sprzedawcy — niezależnie od skali, zasięgu oraz formy prowadzonej działalności sklepu internetowego. Dobre przygotowanie e-sprzedawców do zapowiadanych zmian oraz właściwe ich wdrożenie z pewnością przyczyni się do pozyskania nowych grup klientów, przede wszystkim zagranicznych, a także do rozwoju branży e-commerce w Polsce.

 

Ocena: 54321 (5.00/5), bazuje na 4 głosach.

 

Udostępnij ten artykuł innym:

 

Podobne artykuły

 
comments powered by Disqus

Hosting

Rejestracja domen

Tworzymy strony WWW

Firma

Platforma hostingowa o12.pl . 2003-2022