Przeszukaj Wiedzodajnię

Przejdź do wyszukiwarki globalnej

Poradniki na Twój Email

Praktyczne informacje i specjalne oferty prosto na Twoją skrzynkę email.

Wpisz Email: 
 

Ostatnie Artykuły

Jak dodać pasek z informacją o ciasteczkach
 
Apptiker - czyli narzędzia dla strony www
 
Mierzymy wydajność strony internetowej
 
Mniej znane funkcje Google
 
Wielkie zmiany w Google
 

Ostatni komentarz

Subskrybuj kanał RSS

Kanał RSS

Od teraz o wszystkim co godne uwagi dowiesz się błyskawicznie.

U nas jesteś bezpieczny

website security

Ty też możesz chronić stronę i swoich Klientów. Sprawdź szczegóły.

Apptiker

Najczęstsze powody niskiej konwersji

Autor: , Data publikacji , Kategoria: Porady, e-Commerce, Marketing sieciowy;
Najczęstsze powody niskiej konwersji

Zagadnieniem, które spędza sen z powiek właścicieli wielu sklepów internetowych jest konwersja. Bez względu na to jak świetne masz produkty lub jak duży masz ruch na stronie, dobra konwersja jest trudna do osiągnięcia. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ wszystko, począwszy od kolorystyki witryny poprzez jakość zdjęć produktów czy nawigację może zniechęcić potencjalnych Klientów i skierować do konkurencji.

Jedynym sposobem na optymalizację konwersji są testy, ale aby testy przeprowadzić skutecznie, warto przeanalizować niektóre z najczęstszych przyczyn niskiej konwersji. Oto wybrane z nich:

Formularz zamówienia jest zbyt rozbudowany

Często sprzedawcy tworzą rozbudowane formularze zamówienia, które poza danymi koniecznymi do przeprowadzenia transakcji zbierają także dodatkowe dane cenne z punktu widzenia sprzedawcy i jego marketingu. Niestety praktyka często pokazuje, że wielu kupujących chce jak najszybciej zakupić dany towar bez podawania zbyt wielu danych. W końcu gdy idą do tradycyjnego sklepu np. na swoim osiedlu nikt nie chce od nich żadnych danych w tym także danych osobowych. Specyfika zakupów w sieci jest rzecz jasna inna, niemniej nie można zapominać o tym, że Klient chce kupić szybko, bo do tego jest przyzwyczajony. Aby uzyskać dodatkowe informacje o Kliencie możesz postarać się o to po złożeniu zamówienia.

Brak zamówienia jako "Gość"

Jak wspomniałem powyżej konsumenci unikają złożonych procesów realizacji zamówień, które wymagają od nich podania poufnych informacji. Ponadto niektórzy Klienci nie chcą być zmuszani do rejestracji czyli do tworzenia loginu, hasła przed złożeniem zamówienia zwłaszcza gdy odwiedzają Twój sklep po raz pierwszy i nie mają do Ciebie pełnego zaufania. Dlatego oferując możliwość złożenia zamówienia bez konieczności rejestracji konta w sklepie jest dobrym krokiem zwłaszcza, że możesz w każdej chwili dać możliwość zamawiającemu przekonwertowania jego zamówienia na pełne konto klienckie. Poza tym jeśli Twoje produkty są dobre, a Klienci zadowoleni z zakupów, szanse na to, że wrócą i się zarejestrują znacznie rosną.

Złe lub brak opinii

Treści generowane w sieci przez użytkowników mogą pomóc sklepom nie tylko w zwiększeniu rangi ich strony w wyszukiwarkach, ale również mają wpływ na decyzje innych Klientów kupujących w sieci. Produkty lub sklepy ze złymi opiniami lub bez opinii mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych nabywców. Ważne jest więc aby dbać o jakość produktów i obsługę Klienta, tak aby złe opinie były marginalne. Zachęcaj swoich Klientów do pisania recenzji o Twoich produktach i samym sklepie.

Brak oszczędności związanych z wysyłkami

Pomimo tego, że nie chcesz tracić dochodów oferując bezpłatną wysyłkę za każdy zakup, spróbuj zaoferować taką po osiągnięciu przez kupującego minimalnego progu wartości zamówienia jak również rezygnuj z opłat za wysyłkę np. w okresach świąt, jeśli jest to możliwe. Staraj się informować o kosztach wysyłki zaraz na początku procesu zamówienia.

Niska jakość zdjęć produktów

Zdjęcie często jest jedynym sposobem na obejrzenie zamawianego produktu, co może mieć wpływ na podejmowaną decyzję o zakupie. Jakość zdjęć jest ważna jednak nie najważniejsza. Ważne aby produkt był zaprezentowany w jak najpełniejszy sposób np. wiele różnych ujęć pod różnym kątem.

Kiepskie opisy

Szczegóły, takie jak rozmiar, kolory, tkaniny, itp. są bardzo ważne dla konsumentów, którzy podejmują decyzje zakupowe online. Jedno zdjęcie i niedokładny lub błędny opis może zniechęcić potencjalnych Klientów, a co gorsze może spowodować złość Klienta który dokonał zakupu i okazało się, że przedmiot nie jest zgodny z opisem i jego oczekiwaniami. Taki Klient może zwrócić towar i wystawić negatywną opinię o sklepie. Bądź otwarty do swoich Klientów i oferuj im maksymalną ilość dobrej jakości informacji na temat oferowanych przez Ciebie produktów.

Zbyt wysoka cena

Zakupy w sieci cechuje prostota dotarcia do wielu podobnych ofert i możliwość ich porównania w tym także cen. Nie wyceniaj swoich produktów zbyt wysoko ponieważ zmniejszy to szansę na ich sprzedaż, a Klienci odwiedzą inny sklep, gdzie dokładnie ten sam produkt zamówią taniej.

Obsługa Klienta

Jedną z podstawowych różnic pomiędzy zakupami on-line i w tradycyjnych sklepach jest obsługa Klienta. W sklepie na osiedlu możesz poza obejrzeniem produktu także porozmawiać ze sprzedawcą i zapytać go o szczegóły przed dokonaniem zakupu. Nie oznacza to, że musisz na siłę forsować korzystanie z czatu czy wirtualnych asystentów w sklepie internetowym, ale dobrze jeśli Klient znajdzie opcję umożliwiającą mu kontakt w czasie rzeczywistym z kimś z obsługi. Badania Oracle z 2012 roku wykazały, że 57% konsumentów uważa że możliwość uzyskania pomocy on-line na żywo jest jedną z ważniejszych cech witryny ecommerce.

Niejednoznaczne zachęcenie do działania

Zachęcenie czy wezwanie do działania ma kluczowe znaczenie w zwiększaniu konwersji na stronach, a wszystko począwszy od elementów nawigacji, ich koloru i rozmieszenia może mieć wpływ na wyniki finansowe. Dlatego dobrze jest wykonać testy CTA (Call to Action), aby sprawdzić jakie warianty przynoszą najlepsze rezultaty. Tego typu testy można przeprowadzić za pośrednictwem takich serwisów jak SiteSpect (http://www.sitespect.com), Monetate (http://monetate.com) i Optimizely (https://www.optimizely.com). Jeśli kogoś interesuje możliwość szybkiego zaprojektowania do testów dobrze widocznych przycisków, może to zrobić przy wykorzystaniu np. takich stron jak http://buttonoptimizer.com.

Bezpieczeństwo

Strach przed kradzieżą danych osobowych wystarczy aby Klient porzucił koszyk w sklepie internetowym. Sprzedawcy powinni zrobić wszystko co możliwe aby zwiększyć bezpieczeństwo danych gromadzonych przez sklep i pozwolić swoim Klientom poczuć się bezpiecznie. Można to osiągnąć np. wyświetlając na stronie odpowiednie komunikaty z tym związane. Posiadanie przez sklep certyfikatu SSL jest dziś czymś oczywistym (choć wciąż wielu właścicieli sklepów nie zdaje sobie z tego sprawy) warto więc umieścić na stronie pieczęć informującą o wykorzystaniu bezpiecznej komunikacji szyfrowanej za pomocą autoryzowanego certyfikatu. Można także wzbogacić stronę o pieczęć innych firm zajmujących się monitoringiem bezpieczeństwa stron jak np. SiteLock. Wszelkie działania sygnalizujące odpowiedni poziom bezpieczeństwa na stronie łagodzą obawy konsumentów związane z dokonaniem zakupu.

Brak optymalizacji dla urządzeń mobilnych

Ostatnie badania Netbiscuits, które opierały się na analizie 5000 Klientów dokonujących zakupów w internecie, pokazały, że 25% z nich spędza dziennie więcej niż 6 godzin korzystając z sieci mobilnej. Jest więc oczywiste, że jeśli strona nie jest zoptymalizowana pod kątem korzystania z niej na smartfonach, może to mieć również negatywny wpływ na jakość konwersji. Choć warto zauważyć, że same zakupy stosunkowo rzadko mają miejsce przy wykorzystaniu smartfonów, to trzeba mieć świadomość, że są one wykorzystywane do poszukiwania i przeglądania oferty i jeśli jest to nie wygodne są małe szanse, że Klient wróci do nas korzystając z innego urządzenia by dokonać zakupu.

Brak oferty sklepu na zewnętrznych serwisach

Trudno mówić o rynku ecommerce bez mówienia o takich miejscach jak porównywarki cen czy duże platformy handlowe jak Amazon, ponieważ mają one znaczący wpływ na kształtowanie się rynku detalicznego w sieci. Dostępność tak wielu produktów w jednym miejscu od różnych dostawców sprawia, że takie targowiska jak wspomniany Amazon, Allegro, eBay czy wszelkie porównywarki cen są jednym z pierwszych miejsc gdzie trafiają kupujący. Poprzez obecność w takich miejscach sprzedawcy mogą lepiej konkurować i zwiększać współczynnik konwersji na swoich sklepach.

Brak opcji płatności

Niektórzy Klienci chcą płacić kartami kredytowymi, inni szukają płatności przez system ich banku jak np. mTransfer inni z kolei szukają takich metod płatności jak PayPal lub podobne serwisy transakcyjne. Trudno jest zaspokoić wszystkich niemniej zrób co możliwe aby na Twoim sklepie była możliwość wyboru dogodnej dla Klienta formy płatności. Wiele popularnych platform do prowadzenia handlu w sieci jak np. SOTE ma zintegrowane moduły płatności zaspokajające większość tego typu potrzeb.

Zła nawigacja

Działa tu prosta zasada. Jeśli Klient nie może czegoś znaleźć z pewnością tego nie kupi. Dlatego ważne jest aby przeanalizować witrynę pod kątem czytelności jej nawigacji. Ważna jest również wyszukiwarka. Sprawdź jak działa Twoja. Przeszukaj przy jej użyciu bazę swojego sklepu i oceń jej skuteczność. Poprawienie jej działania może przynieść znaczne korzyści.

Polityka zwrotów

Powinna być jasna, a procedury zwrotów nieskomplikowane. Bez względu na to w jakie rozwiązania zainwestujesz np. wirtualną przymierzalnię ubrań i inne cuda, prędzej czy później doświadczysz sytuacji w której Klient zechce zwrócić zakupiony towar. Dlatego skomplikowana polityka zwrotów może znacznie wpłynąć na lojalność Klientów. Ponad 80% kupujących nie powraca do sprzedawcy w sytuacji gdy okazuje się, że np. koszty zwrotu są zbyt wysokie.

Wolne ładowanie się strony

Nie myśl, że Klienci będą w nieskończoność czekać na załadowanie się strony Twojego sklepu. Badania TagMan z 2012 roku pokazały, że jedna sekunda opóźnienia może spowodować nawet 7% straty w konwersji. Na szczęście są sposoby na to aby przyśpieszyć działanie stron sklepów takich jak CloudFlare czy SiteSpect AMPS, co może przynieść nawet 70% przyśpieszenie działania serwisu.

Upewnij się, że sklep jest odpowiednio skonfigurowany, czy poprawnie korzysta z mechanizmów cache oraz czy serwer, na którym działa zapewnia mu optymalną ilość zasobów obliczeniowych. W przypadku niektórych sklepów może być konieczne przejście z hostingu współdzielonego na usługę dedykowaną np. serwer VPS lub serwer dedykowany, co zapewni aplikacji odpowiednio duży zapas mocy i szybkie działanie przy dużej bazie produktów i znacznym ruchu.

 

Ocena: 54321 (5.00/5), bazuje na 2 głosach.

 

Udostępnij ten artykuł innym:

 

Podobne artykuły

 
comments powered by Disqus

Hosting

Rejestracja domen

Tworzymy strony WWW

Firma

Platforma hostingowa o12.pl . 2003-2018